Systemy napędowe

Motoryzacja przyszłości

  Koncepcja pojazdu CO2ncept-10 %
Pobierz
 
 
 
 
Close

Realizując na bazie Porsche Cayenne koncepcję pojazdu CO2ncept-10 % Schaeffler pokazał dobitnie potencjalne możliwości udoskonalania silników spalinowych, poprzez konsekwentną pracę nad szczegółami. Przy koncepcji CO2ncept-10 % przedsiewzięcia optymalizacyjne dotyczyły rozwiązań seryjnych, jednakże bez naruszania zasadniczej konfiguracji pojazdu.

 
 
 

Do optymalizacji klasycznego układu przeniesienia napędu zaliczono tu również zelektryfikowane elementy, które zostały zainstalowane w miejsce dotychczas działających części hydraulicznych. Do realizowania koncepcji CO2ncept-10 % wzięto pod uwagę różne nowe i sprawdzone optymalizowane komponenty z portfolio Schaefflera w zakresie układu przeniesienia napędu i podwozia, które w porównaniu z pojazdem seryjnym znacząco obniżały zużycie paliwa.

Przy optymalizacji zużycia paliwa i związanej z tym emisji CO2 5,8 procent udziału dostarczył silnik. Większość przy tym - 4,1 procent pochodzi od modyfikacji sterowania zaworami VarioCamPlus przez zastosowanie elektromechanicznych regulatorów faz rozrządu (w miejsce dotychczasowych regulatorów hydraulicznych) i użycie zoptymalizowanych popychaczy przełączanych od strony wlotu. Dodatkowe 1,7 procenta uzyskano dzięki zminimalizowaniu strat tarcia poprzez ogólnosystemową optymalizację elementów napędu zaworów, pasów i łańcucha.

Kolejne 1,1 procenta oszczędności paliwa przyniosło zastosowanie dwurzędowych łożysk kulkowych skośnych w mechanizmach różnicowych przedniej i tylnej osi. Łożyska TwinTandem zastąpiły dotychczas powszechnie stosowane łożyska stożkowe i znacząco obniżyły opory tarcia w stosunku do seryjnej przekładni stosowanej dotychczas: w przekładni przedniej o 35 a w tylnej o 42 procent.

 
  Systemy-Start-Stopp
 

Ze swoim szerokim portfolio w zakresie technologii, Schaeffler uważa się za współuczestnika w koncepcji różnych rozwiązań Start-Stop. Celem rozwojowym jest dla inżynierów jak najbardziej efektywne wykorzystanie zainstalowanej w systemach Start-Stop mocy elektrycznej. Tak więc przesunięcie punktu obciążenia silnika spalinowego do pracy w idealnym zakresie, eksploatacja osprzętu zgodna z zapotrzebowaniem, hamowanie regeneracyjne, "boostowanie" i "szybowanie" są niezbędne dla spełnienia przyszłościowych przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń.

  Downsizing

Zmniejszenie pojemności skokowej czy raczej redukcja liczby cylindrów stanowi drogę prowadzącą do spełnienia surowych ograniczeń CO2. Przy tym kierowca dziś i jutro nie może zaniechać żadnej z dróg. Przeciwnie, ponieważ silniki przyszłości stanowią wysokowydajne mechanizmy napędowe w rozmaity sposób usprawniane pod kątem efektywności. I pomysłowe technologie likwidują drgania skrętne występujące w układzie przeniesienia napędu.