Napędy bezpośrednie INA

Silniki momentowe

RE
 
RI
 
RM
 
HSRV
 
RI
 
 

Silniki rotacyjne wykonane jako silniki bezpośrednie w coraz większym stopniu zastępują konwencjonalne przekładnie ślimakowe i zębate. Ma to związek ze znacznym zwiększeniem wymagań w stosunku do osi obrotu.

Elastyczność w wyniku luzu i tarcia została zlikwidowana przy znacznym zwiększeniu ogólnej precyzji oraz rozdzielczości pozycjonowania.
Żłobkowane silniki synchroniczne o wysokich momentach w wersjach z wirnikiem wewnętrznym i zewnętrznym cechują się wysoką wydajnością i maksymalną gęstością obciążenia, dużym potencjałem przyspieszeniowym oraz wysokimi prędkościami obrotowymi. Praca tych zestawów odbywa się bezdotykowo oraz bez zużycia i tarcia.

Zarówno silniki z wirnikami wewnętrznymi (RI), jak również z wirnikami zewnętrznymi (RE) zaprojektowano jako jednostki wbudowywane, dzięki czemu stanowią one optymalną podstawę napędową do rotacyjnego pozycjonowania oraz stołów obrotowych. Można je integrować w najróżniejszych maszynach, mogą więc być wykonywane specjalnie dla danego klienta w indywidualnie dostosowanych rozmiarach. W przypadku tych serii klientowi jest oferowana dodatkowo możliwość produkowania pojedynczych standardowych elementów silnikowych dla konkretnych zastosowań, a tym samym wyposażania własnych produktów w zintegrowane silniki.

Silniki typu RE zoptymalizowano pod kątem wysokich momentów obrotowych. W jednakowych przestrzeniach konstrukcyjnych wydajność momentów obrotowych w porównaniu z silnikami z wirnikiem wewnętrznym jest nieco wyższa. Chłodzenie opiera się na wewnętrznym korpusie stojana. Wirnik ma kształt bębna z umieszczonymi w nim magnesami stałymi. Obwody magnetyczne silników stworzono i zoptymalizowano, bazując na najnowszych osiągnięciach technicznych. Dzięki temu silniki RE wykazują minimalne zakłócenia w formie momentów zakleszczania. Również tzw. pulsacja obciążeniowa (aktywne wahania momentu) została wyraźnie obniżona do poziomu poniżej jednego procenta.

Jeszcze większe osiągi, przy najwyższych prędkościach obwodowych, mają silniki typu high-speed HSR oraz HSRV wyposażone w innowacyjne struktury uzwojenia. W przypadku wydajności mocy do ok. 50 kW prędkości obwodowe tych indywidualnie dopasowanych silników mogą osiągać wartości rzędu 50 m/s – czyli prędkości pospiesznych pociągów pasażerskich.

 

Zalety

  • Maksymalna dynamika
  • Duży potencjał przyspieszenia
  • Duża prędkość końcowa
  • Precyzyjnie pozycjonowanie
  • Stabilny ruch
  • Doskonała sztywność dla obciążeń statycznych i dynamicznych
  • Zwarta budowa
  • Prosty montaż w systemach prowadnic
  • Duża niezawodność i żywotność
 

Zastosowania

  • Maszyny podziałowe
  • Maszyny montażowe
  • Maszyny typu „pick and place”
  • Maszyny do mikromontażu
  • Maszyny miernicze
  • Maszyny służące do nadzoru optycznego
  • Maszyny do cięcia laserem
  • Wysokoobrotowe frezarki i szlifierki
  • Wysokoobrotowe napędy wrzecionowe