Przekładnie stożkowe

Rozwiązania konstrukcyjne

 

Łożyskowanie wałka głównego opiera się na zwykłych łożyskach kulkowych 6010 (1). Łożyska te oprócz sił promieniowych przejmują również siły osiowe. W przypadku wałka zębnika przestrzeń montażowa jest mniejsza. Dlatego montuje się tu łożyska kulkowe skośne 7205 BE (2), przystosowane do przejmowania sił promieniowych i osiowych.
Łożyska kulkowe skośne mają kąt działania 40° (oznaczenie B) i wzmocniony rząd kulek (oznaczenie E).

Wymaganą zabudowę bezluzową uzyskuje się przez nastawianie łożyska kulkowego zwykłego i łożyska skośnego.
Smarowanie zwykłych i skośnych łożysk kulkowych odbywa się przez napełnienie przekładni olejem. Smarowanie kąpielowe jest wystarczające, dopóki zębnik jest skierowany w bok lub do dołu. Uszczelnienia w korpusie chronią łożyska i koła stożkowe przed zanieczyszczeniami z zewnątrz i jednocześnie utrzymują olej w przekładni.

Jeżeli zębnik jest skierowany ku górze, istnieje niebezpieczeństwo, że smarowanie łożysk kulkowych skośnych nie będzie wystarczające. Wówczas stosuje się łożyska kulkowe skośne 7205 BE 2RS. Smaruje się je fabrycznie i zabezpiecza po obu stronach uszczelnieniami ślizgowymi.

Zastosowane wyroby marek INA/FAG

  • (1) łożyska kulkowe zwykłe 6010
  • (2) łożyska kulkowe skośne 7205 BE