Przekładnie wytłaczarek

Rozwiązania konstrukcyjne

 

Znaczne siły osiowe powstające w wałach napędowych wytłaczarek ślimakowych są przenoszone na korpus przez łożysko tandemowe F-81660. Łożysko tandemowe składa się z kilku umieszczonych jedno za drugim osiowych łożysk walcowych. Dzięki zastosowaniu systemu sprężyn złożonego z odpowiednio dobranych pierścieni i tarcz każdy ze stopni łożyska tandemowego jest przez cały czas równomiernie obciążany niezależnie od stosunku nośności C do siły osiowej F. Pierścienie i tarcze łożyska tandemowego są wykonane z hartowanej stali. Zwykle jest ono wyposażone w seryjne złożenie walcowe.

Zalety łożyska tandemowego wykorzystuje się zwłaszcza wówczas, gdy muszą być spełnione następujące wymagania:

  • niewielka promieniowa przestrzeń zabudowy
  • duże siły osiowe
  • długi okres użytkowania
  • niewielkie tarcie

Wałek rozdzielający

Każda z dwóch części wałka rozdzielającego (b) jest osadzona promieniowo w dwóch łożyskach walcowych (łożyska podporowe SL183040). Łożyska są zamontowane tak, że działają jak łożyska poprzeczne. Każde z łożysk czteropunktowych prowadzi pojedynczy odcinek wału, pełniąc przy tym rolę stałej podpory. Wszystkie łożyska są ustalone osiowo i swobodne promieniowo.

Wałek pośredni

Na wale pośrednim jedno koło pośrednie (c) jest uzębione ukośnie, a drugie (c) prosto. Oba koła pośrednie obracają się w łożyskach podporowych SL192328 C3.

Wały napędowe wytłaczarek ślimakowych

Dla każdego z obydwu wałów wybrano po dwa dwurzędowe łożyska podporowe NNCF 140 × 225 × 105 i po dwa dwurzędowe łożyska podporowe SL 1850 26 C3. Dodatkowe promieniowe prowadzenie wałów przy łożyskach tandemowych zapewniają łożyska kulkowe 6309. Ponadto do prowadzenia wału stosuje się łożysko igiełkowe NA 4824 C3.
Typowe dla łożysk tandemowych jest napięcie wstępne. Napięcie wstępne w tych łożyskach uzyskuje się za pomocą zespołów sprężyn talerzowych. Na biegu jałowym zespoły sprężyn talerzowych wspierają się na dwóch wzdłużnych łożyskach walcowych 81224 TN.

Smarowanie

Całość przekładni smaruje i chłodzi się olejem. W przypadku przekładni o tak dużej mocy zasadnicze znaczenie ma odprowadzanie ciepła. Konstrukcja ma w związku z tym bardzo starannie zaprojektowany przepływ oleju.

W przypadku łożysk tandemowych szczególną uwagę zwrócono na kierunek i wielkość przepływu.

Zastosowane wyroby marek INA/FAG

  • (1) łożysko podporowe SL 183040
  • (2) łożysko podporowe SL 192328 C3
  • (3) łożysko podporowe NNCF 4824 C3
  • (4) łożysko podporowe SL 185026 C3
  • (5) łożysko walcowe wzdłużne 812 24 TN
  • (6) łożysko igiełkowe NA 4824 C3
  • (7) łożysko kulkowe 6309 C3
  • (8) łożysko tandemowe F-81660
  • (9) łożysko czteropunktowe QJ324N2MPA