Zastosowania

Przekładnie okrętowe

Dane techniczne

  • moc napędu: P = 5475 kW
  • prędkość obrotowa napędu: 750 obr./min
  • wyjściowa prędkość obrotowa: 209 obr./min
  • temperatura robocza: ok. 50°C

Wymagania

  • wysoka pewność eksploatacji
  • dobre uszczelnienie w przypadku napędów zewnętrznych
 
 
 
Wybór łożyska

Wał sprzęgowy

Wał sprzęgowy jest podparty po stronie napędowej w łożysku baryłkowym 23248B.MB (1), zabudowanym jako łożysko ustalające, i po stronie przeciwnej w łożysku walcowym NU1056M (2), które pełni rolę łożyska swobodnego. Wał przenosi wyłącznie moment obrotowy. Zastosowane łożyska są obciążane jedynie niewielkimi siłami wynikającymi z masy własnej oraz małymi siłami od koła zębnika. Wymiary łożysk wynikaja z konstrukcji węzła, co prowadzi do zastosowania łożysk większych, niż jest to wymagane przez występujące obciążenia. Dlatego ustalanie okresu trwałości nie jest konieczne.

Wał napędowy

W wale napędowym siły promieniowe zazębienia są przenoszone przez dwa łożyska baryłkowe 23248B.MB (3, 4). Siły osiowe występujące podczas głównego kierunku obrotu w czasie przemieszczania do przodu są przejmowane przez łożysko baryłkowe wzdłużne 29434E (5). Łożysko 23248B.MB (4) umieszczone po lewej stronie przenosi dodatkowo mniejsze siły osiowe w kierunku przeciwnym. Jest ustawione z niewielkim luzem w stosunku do przeciwnego łożyska baryłkowego wzdłużnego i napięte wstępnie za pomocą sprężyn. Napięcie wstępne służy temu, aby w przypadku zmiany kierunku obciążenia, baryłki i bieżnie łożyska wzdłużnego nie były oddzielane od siebie, lecz stale obracały się bez poślizgów. Pierścień zewnętrzny łożyska baryłkowego wzdłużnego jest osadzony w obudowie z luzem w kierunku promieniowym, dzięki czemu łożysko to nie przenosi sił promieniowych.

Wał napędowy

W wale napędowym siły promieniowe i osiowe są przenoszone oddzielnie niezależnie od siebie. Siły promieniowe są przejmowane przez dwa łożyska baryłkowe 23068MB (6). Zabudowane jako ustalające od strony napędowej łożysko baryłkowe wzdłużne 29464E (7) przejmuje siły osiowe wynikające z różnicy między siłą na śrubie w ruchu do przodu a osiowymi siłami zazębienia. Niewielkie siły osiowe w przypadku ruchu wstecznego są przenoszone na mniejsze łożysko baryłkowe wzdłużne 29364E (8). Również w przypadku tych dwóch łożysk wzdłużnych ustawia się niewielki luz osiowy, dokonuje wstępnego napięcia sprężynami i pozostawia odpowiedni luz promieniowy w obudowie.