KONTAKT
Publikacje
 

Publikacja | 2004-06
FAG Traction Motor Bearings and INA Plain Spherical Bearings in “Combino®“ Articulated Low-Floor Tramcars

 
Tramwaje

Niskopodłogowe samobieżne wagony Combino®

Zdjęcie: Siemens AG
 
 
 

Łożyskowanie silników trakcyjnych FAG oraz łożyska przegubowe INA w niskopodłogowym przegubowym wagonie silnikowym Combino®

Układ napędowy Combino z oboma agregatami napędowymi umieszczonymi zewnętrznie charakteryzuje się niskim położeniem punktu ciężkości, zminimalizowanymi niewytłumionymi masami i poprawioną o 100% w porównaniu ze standardowymi jednostkami niskopodłogowymi dynamiką jazdy dzięki sprzężeniu wzdłużnemu kół.

Dzięki mechanicznemu wysprzęgleniu naprzeciwległych par kół udało się zredukować przyczyniający się do powiększenia zużycia poślizg wzdłużny w trakcie pokonywania łuków. Wózek napędowy SF30-TF, przeznaczony do obciążenia 10 t na oś, jest napędzany przez dwa nowoczesne przetworniki IGBT, asynchroniczne trójfazowe silniki jezdne o niskim zużyciu oraz 32-bitowe urządzenie sterujące. Do poprawy bilansu energetycznego przyczyniają się niewielka masa pojazdu (1100 kg na metr bieżący) oraz odzyskiwanie energii z hamowania.

Przeguby środkowe łączą ze sobą poszczególne segmenty wagonu samobieżnego. Jednocześnie dolny przegub środkowy (łożysko przegubowe skośne) przenosi wszystkie obciążenia statyczne i dynamiczne segmentów, w szczególności tzw. lektyk (brak własnego wózka ). Górny przegub środkowy (łożysko przegubowe promieniowe) zabezpiecza segmenty wagonu przed przechyłem bocznym.

Firma FAG dostarcza dla zaprojektowanych przez firmę Siemens niskopodłogowych napędowych wagonów przegubowych izolowane od prądu łożyska silników trakcyjnych. Firma INA dostarcza dla tych pojazdów łożyska przegubowe przegubów środkowych.