Szukany termin

Energia słoneczna

Naprowadzane instalacje fotowoltaiczne

Systemy naprowadzania instalacji fotowoltaicznych w znaczny sposób zwiększają wydajność wychwytywania energii słonecznej. Przy średniej szerokości naprowadzane instalacje fotowoltaiczne są do 40% bardziej wydajne w porównaniu z elementami zainstalowanymi na stałe. Elementy ruchome mogą jednak wiązać się z nakładami na konserwację zmniejszającymi opłacalność danego projektu.

W związku z tym obowiązuje zasada: duża niezawodność przy niskich kosztach

Duży nacisk na ceny wymaga opłacalnych rozwiązań, na przykład produkowanych wielkoseryjnie. Tłoczone skośne łożyska wałeczkowe serii AXS można wbudować w istniejącą i nową konstrukcję, są kompaktowe i nasmarowane na cały okres użytkowania łożyskowania. Kolejnym przykładem są niewymagające konserwacji zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer INA, które odznaczają się dobrymi właściwościami w awaryjnym trybie działania.

Ogniwa fotowoltaiczne skupiają w wysokowydajnych wielozłączowych ogniwach słonecznych promienie słoneczne i jako urządzenia pracujące z energią słoneczną wymagają bardzo dokładnego naprowadzania. Kompaktowa przekładnia wahliwa przykładowo ustawia urządzenie z dokładnością ułamków milimetra. Inżynierowie firmy Schaeffler widzą ten agregat jako całość i wybierają do niego za pomocą własnego programu obliczeniowego Bearinx® optymalne łożyska uwzględniając wszystkie warunki ramowe.

Łożyska ślizgowe INA

Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer, panewka
Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer, panewka

Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer

Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer stanowią opłacalną alternatywę do zastosowań z małą przestrzenią zabudowy i stosunkowo dużą prędkością ślizgania. W elektrowniach słonecznych można je stosować w systemach naprowadzania na przykład osi elewacji. Łożyska ślizgowe są dostępne jako tuleje i tuleje z wieńcem oraz jako podkładki oporowe, panewki i pasy.

Zalety:
  • Wymagające nieznacznej konserwacji lub nie wymagające konserwacji
  • Ulegające jedynie nieznacznie zużyciu
  • Stałe, niskie współczynniki tarcia przez cały okres eksploatacji
Tuleja ślizgowa z warstwą ELGOTEX
Tuleja ślizgowa z warstwą ELGOTEX

Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOTEX

Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOTEX są odporne na uderzenia i przekoszenia. Rozwiązania specyficzne dla klienta, z przykładowo specjalnymi rozmiarami lub tolerancjami możliwe na zamówienie. Łożyska są również dostępne ze zintegrowanym uszczelnieniem.

Zalety:
  • Nie wymagana konserwacja
  • Niezwykle wytrzymałe
  • Bardzo dobre tłumienie
  • Małe zużycie przy stałym współczynniku tarcia (smarowanie na sucho)
  • Odporne na zanieczyszczenia
  • Odporne na korozję
Tuleja ślizgowa z warstwą ELGOGLIDE
Tuleja ślizgowa z warstwą ELGOGLIDE

Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOGLIDE

Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOGLIDE odznaczają się dobrym tłumieniem. Dostępna jest wersja łożyska z dodatkową powłoką stalowego elementu podporowego jako ochrona antykorozyjna. Tuleje ślizgowe są również dostępne ze zintegrowanym uszczelnieniem.

Zalety:
  • Nie wymagana konserwacja
  • Największa nośność statyczna i dynamiczna w małej przestrzeni zabudowy
  • Smarowanie na sucho
  • Bardzo małe tarcie
  • Bardzo mały moment rozruchowy bez „efektu stick-slip”

Łożyska przegubowe INA

Bezobsługowe łożysko przegubowe
Bezobsługowe łożysko przegubowe

Bezobsługowe łożyska przegubowe

Bezobsługowe łożyska przegubowe można używać jako suche łożyska ślizgowe do precyzyjnego odchylania rynien parabolicznych bez szarpnięć. Dostępne są różne warstwy ślizgowe ELGOGLIDE i PTFE oraz wersje z dodatkową powłoką antykorozyjną – zależnie od - przeznaczenia i obciążenia.

Zalety:
  • Duża nośność przy małym ciężarze
  • Optymalne do wolnych i precyzyjnych ruchów przy odchylaniu
  • Długi okres eksploatacji
Łożysko przegubowe wymagające konserwacji
Łożysko przegubowe wymagające konserwacji

Łożyska przegubowe wymagające konserwacji

Łożyska wymagające konserwacji należy smarować za pośrednictwem par ślizgowych stal/stal lub stal/brąz. Przy projektowaniu łożyskowania należy brać pod uwagę, że łożysko musi być w dostatecznym stopniu zaopatrzone w smar. Łożyska są dostępne jako promieniowe, skośne i wzdłużne.

Zalety:
  • Szerokie portfolio produktów
  • Wszystkie smary do pierwszego smarowania zostały przetestowane przed użyciem we własnym laboratorium firmy Schaeffler
Głowica przegubowa, nie wymagająca konserwacji
Głowica przegubowa, nie wymagająca konserwacji

Głowice przegubowe

Głowice przegubowe stosuje się jako element połączeniowy w dźwigniach, drążkach oraz siłownikach hydraulicznych i pneumatycznych. Przenoszą duże siły promieniowe w kierunku ciągu i nacisku. Głowice przegubowe są dostępne w wersji nie wymagającej i wymagającej konserwacji z gwintem wewnętrznym lub zewnętrznym.

Zalety:
  • Ochrona przed korozją
  • Zaciskane lub do przyspawania

Skośne łożyska wałeczkowe INA

Firma Schaeffler zaprojektowała w skośnych łożyskach wałeczkowych serię łożysk dużej nośności odznaczającą się bardzo małym przekrojem.

Typowym zastosowaniem jest zmiana pozycji lustra. W dwuosiowych zespołach napędowych łożyskowanie toczne umożliwia ruch osi azymutu i elewacji.

Skośne łożyska wałeczkowe AXS składają się z cienkich, wytłoczonych pierścieni łożysk między którymi są umieszczone rozporowe koszyki z tworzywa sztucznego z wałeczkami łożyskowymi. Łożyska przenoszą zarówno obciążenia promieniowe jak i osiowe oraz momenty wywrotne. Przy montażu parami przenoszone są nawet duże obciążenia. Skośne łożyska wałeczkowe są przeznaczone do układu O i X.

Skośne łożyska wałeczkowe AXS
Skośne łożyska wałeczkowe AXS
Zalety:
  • Duża nośność i sztywność
  • Duża dokładność prowadzenia
  • Mniejsza przestrzeń zabudowy w kierunku osiowym i promieniowym
  • Szczególnie odpowiednie do niskich prędkości

Obrotnice INA

W instalacjach solarnych są stosowane obrotnice INA służące do dokładnego naprowadzania szczególnie dużych reflektorów i kolektorów, przykładowo w dwuosiowych systemach naprowadzania z dwoma oddzielnymi napędami. W przypadku oddzielnych napędów obrotnice są przeznaczone na przykład do łożyskowania osi azymutu.

Łożyska do obrotnic INA są uznawane na całym świecie za produkt najwyższej jakości w technice łożysk tocznych. Przenoszą w bezpieczny sposób obciążenia promieniowe, osiowe i momentem wywrotnym. Dlatego łożyskowania pracujące z kombinacją obciążeń promieniowych i osiowych można częstokroć łożyskować przy użyciu tylko jednego węzła łożyskowego. Dzięki temu znacznie zmniejszają się nakłady i koszty tworzenia konstrukcji przyłączeniowych oraz montażu łożysk.

Obrotnice są obustronnie uszczelnione i napełnione wysokiej jakości smarem. Można je dosmarowywać przez smarowniczkę. Pierścienie łożyskowe są dostępne w wersji bez zębów, w przypadku realizacji prostych mechanizmów napędowych, wyposażone również w uzębienie po zewnętrznej bądź wewnętrznej stronie. Możliwe są również specjalne rozwiązania przeznaczone dla danego klienta. Obrotnice INA są dostępne jako łożyska czteropunktowe w wersji jedno- i dwurzędowej oraz jako łożyska walcowe krzyżowe.

Obrotnica INA
Obrotnica INA
Zalety:
  • Duża nośność i sztywność
  • Duża opłacalność
  • Możliwość wszechstronnego stosowania
  • Łatwe w montażu

Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe INA

Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe z żeliwa szarego, blachy stalowej i tworzywa sztucznego stosuje się zależnie od typu elektrowni oraz indywidualnej konstrukcji do łożyskowania osi elewacji w jednoosiowych systemach naprowadzania. Łożyska są dostępne w różnych wersjach zabezpieczonych przed korozją, na przykład powłoką Corrotect®. Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe INA są napełnione odpornym na korozję i starzenie smarem z dodatkiem mydła litowego. Są dostępne również z otworem czworo- i sześciokątnym. Dla łatwego montażu oprawy są dostępne również w wersji dzielonej i można je stosować z różnymi łożyskami ślizgowymi.

Samonastawne zespoły łożyskowe z łożyskami kulkowymi samonastawnymi INA
Samonastawne zespoły łożyskowe z łożyskami kulkowymi samonastawnymi INA
Zalety:
  • Bardzo ekonomiczne – bez kompromisów technicznych
  • Łatwe w montażu
  • Odporne i niezawodne
  • Zapobieganie błędom niewspółosiowości dzięki nastawności kątowej

Rolki bieżne INA

Rolki bieżne INA stosuje się w systemach szynowych do zmiany położenia osi azymutu modułów solarnych lub do odchylania luster parabolicznych. Są stosowane w elektrowniach fotowoltaicznych, elektrownie z koncentratorami czaszowymi z silnikiem Stirlinga i w elektrowniach z wieżami słonecznymi. Wałeczki są wykonane jako łożyska igiełkowe, kulkowe, walcowe lub ślizgowe. Łożyska przenoszą siły promieniowe i osiowe w obu kierunkach. Program rolek bieżnych INA obejmuje ponad 3 000 wersji podstawowych do wszystkich typowych zastosowań.

Rolka bieżna INA
Rolka bieżna INA
Zalety:
  • Mała przestrzeń zabudowy, kompaktowe
  • Niezawodne i odporne na zużycie
  • Wymagające nieznacznej konserwacji lub nie wymagające konserwacji

Przewaga techniczna rolki bieżnej INA w porównaniu z typowymi podzespołami wynika przede wszystkim z mniejszego nacisku powierzchniowego.

Udostępnij stronę

Schaeffler stosuje cookies, aby zapewnić optymalne wykorzystanie. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację plików cookie. Więcej informacji

Potwierdzenie