Szukany termin

Energia wiatrowa

Przekładnia

Wyzwania

Odpowiednie łożyskowanie dla każdej przekładni

Coraz większe wiatrownie wymagają większych i lepszych łożysk. Warunki eksploatacyjne łożysk tocznych w przekładniach elektrowni wiatrowych nie są w żaden sposób porównywalne z warunkami panującymi w przekładniach stacjonarnych.

Wyzwania stawiane łożyskowaniu

  • Bardzo dynamiczne siły z krańcowymi obciążeniami maksymalnymi i minimalnymi
  • Nagłe zmiany obciążenia
  • Bardzo różne temperatury stosowania
  • Odkształcenie obudowy przekładni

Rozwiązanie

  • Łożyska o wysokiej nośności statycznej
  • Bezpieczna koncepcja dynamiczna zgodna z międzynarodowymi kryteriami projektowania
Przekładnie planetarne
Przekładnie planetarne
Jarzma przekładni planetarnej

Największe i najwyższe wartości łożyska w przekładni

Łożyska jarzma przekładni planetarnej
Łożyska jarzma przekładni planetarnej

Łożyska jarzma przekładni planetarnej są największymi i najwyższej wartości łożyskami w przekładni. Ich obciążenie zależy od wybranej koncepcji łożyska głównego. Z reguły łożyska w związku ze swoimi rozmiarami są stosunkowo słabo obciążone.

Łożyska walcowe INA z pełną ilością wałeczków jakości X-life

Łożyska walcowe INA z pełną ilością wałeczków jakości X-life
Zalety
  • Wysoka nośność
  • Długa żywotność
  • Duże bezpieczeństwo eksploatacji
  • Możliwość dużego obciążenia w kierunku osiowym i zredukowane tarcie dzięki zoptymalizowanemu stykowi z krawędzią
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
  • Większa dokładność prowadzenia dzięki zawężonym tolerancjom
Charakterystyka
  • Zoptymalizowany styk z krawędzią
  • Powłoka Durotect B
  • Jakość X-life

Łożyska stożkowe FAG

Łożyska stożkowe FAG
Zalety
  • Dokładne prowadzenie zazębienia
  • Możliwość dokładnego ustawienia luzu łożyska
  • Nie jest konieczne dodatkowe łożysko wzdłużne
  • Duże siły osiowe mogą być przenoszone przez duży kąt działania.
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
  • Łożyskowanie nastawne
  • Powłoka Durotect B
Koło planetarne

Duże obciążenia w małej przestrzeni zabudowy

Łożyskowanie koła planetarnego
Łożyskowanie koła planetarnego

Łożyskowanie koła planetarnego to bardzo wymagający punkt łożyska. Występują w nim duże obciążenia w kierunku promieniowym. Dla łożyskowania jest jednak dostępna bardzo ograniczona przestrzeń zabudowy, przy tym stosunkowo cienkościenne koła planetarnego ulegają odkształceniom, co może prowadzić do obracania się zewnętrznego pierścienia łożyska w kole planetarnym.

Łożyska walcowe FAG (łożyskowanie bezpośrednie)

Łożyska walcowe FAG (łożyskowanie bezpośrednie)
Zalety
  • Wysoka nośność
  • Długa żywotność
  • Duże bezpieczeństwo eksploatacji
  • Ekonomiczna, kompaktowa konstrukcja w kierunku promieniowym
  • Nieprzemieszczający się pierścień zewnętrzny
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
  • Zoptymalizowany rozkład obciążeń na łożyska
Charakterystyka
  • Łożyska walcowe bez pierścienia zewnętrznego
  • Bieżnia zintegrowana z kołem planetarnym
  • Ograniczony luz łożyska
  • Powłoka Durotect B
  • Jakość X-life

Łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life (łożyskowanie bezpośrednie)

Łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life (łożyskowanie bezpośrednie)
Zalety
  • niewielkie tarcie
  • Większa nośność dzięki optymalizacji przestrzeni zabudowy i jakości X-life
  • Wysoka stabilność
  • Lekka konstrukcja
  • Zoptymalizowany przepływ smaru
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu dzięki powłoce Durotect B
  • Duża odporność na białe wytrawione pęknięcia (WEC) dzięki powłoce Durotect B
Charakterystyka
  • Smukła konstrukcja koszyka
  • Łożyska walcowe bez pierścienia zewnętrznego
  • Bieżnia zintegrowana z kołem planetarnym
  • Powłoka Durotect B
  • Jakość X-life

Smukła konstrukcja koszyka

Dzięki smukłej konstrukcji koszyka łożyska walcowe High-Capacity łączą w sobie zalety łożysk z pełną ilością wałeczków z zaletami łożysk w koszykach.


Możliwe zmniejszenie wymiarów (Downsizing)

Jako łożyskowanie bezpośrednie łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie przestrzeni zabudowy niż porównywalne łożyskowanie standardowe.

  • Łożysko standardowe (NU2338)
  • Łożyska walcowe FAG High-Capacity (RN2330)
    → 45% mniejszy ciężar dla koła planetarnego przy takiej samej trwałości

Łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life

Łożyska koła planetarnego do przekładni elektrowni wiatrowej

Wały drążone

Sprawdzone rozwiązania łożysk swobodnych i ustalających

Łożyskowanie wału drążonego
Łożyskowanie wału drążonego

Łożyskowanie wału drążonego przenosi duże siły promieniowe; w przypadku zazębionych na skos kół planetarnych dochodzą duże siły osiowe. W tym zastosowaniu sprawdziły się układy łożysk swobodnych i ustalających z dwoma łożyskami stożkowymi oraz jednym łożyskiem walcowym lub dwoma łożyskami walcowymi i jednym ustawionym w kierunku promieniowym łożyskiem czteropunktowym.

Łożyska walcowe FAG

Łożyska walcowe FAG
Zalety
  • Bezpieczne przyjmowanie dużych obciążeń promieniowych
  • Duże bezpieczeństwo eksploatacji
  • Ułatwiony montaż dzięki możliwości rozłączania
  • Niskie momenty tarcia
  • Przystosowanie do wysokich prędkości obrotowych
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
  • Funkcja łożyska swobodne w obrębie łożyska
Charakterystyka
  • Łożyska swobodne
  • Rozłączne
  • Powłoka Durotect B
  • Jakość X-life

Łożyska czteropunktowe FAG

Łożyska czteropunktowe FAG
Zalety
  • Bezpieczne przyjmowanie sił osiowych
  • Właściwa kinematyka pod obciążeniem osiowym w obu kierunkach
  • Odpowiednie do wysokich prędkości obrotowych
  • Mniejsze zapotrzebowanie na środki smarne
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
  • Łożyska ustalające
  • Rowek w pierścieniu zewnętrznym służący do pewnego zamocowania
  • Powłoka Durotect B
Wał pośredni/ napędowy

Wysokie prędkości obrotowe

Wał pośredni/napędowy
Wał pośredni/napędowy

Wały pośrednie stosuje się przede wszystkim w jednostopniowych przekładniach planetarnych. Dla występujących w tym miejscu dużych obciążeń promieniowych i średnich obciążeń osiowych na łożyskowanie jest przeznaczona porównywalnie mała przestrzeń zabudowy. Wał napędowy odznacza się przede wszystkim wysokimi prędkościami obrotowymi.

Dwurzędowe łożyska stożkowe FAG

Dwurzędowe łożyska stożkowe FAG
Zalety
  • Długi okres eksploatacji
  • Duże bezpieczeństwo eksploatacji i krótki czas montażu dzięki wstępnie ustawionemu luzowi łożyska
  • Bezpieczne przyjmowanie obciążeń promieniowych i osiowych
  • Kompaktowe łożyska swobodne
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
  • Łożyska ustalające
  • Powłoka Durotect B

Łożyska walcowe FAG

Łożyska walcowe FAG
Zalety
  • Bezpieczne przyjmowanie dużych obciążeń promieniowych
  • wysoka pewność eksploatacji
  • Ułatwiony montaż dzięki możliwości rozłączania
  • Niskie momenty tarcia
  • Przystosowanie do wysokich prędkości obrotowych
  • Poprawione zachowanie przy docieraniu
  • Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
  • Funkcja łożyska swobodne w obrębie łożyska
Charakterystyka
  • Łożyska swobodne
  • Rozłączne
  • Powłoka Durotect B
  • Jakość X-life
Preferowana seria

Sprawdzone łożyska przekładni

Preferowana seria
Preferowana seria

W preferowanej serii firma Schaeffler oferuje wybór łożysk przekładni sprawdzonych w elektrowniach wiatrowych.

Zalety
  • Sprawdzone produkty
  • Szybsze procesy rozwoju
  • Większa dostępność
  • Możliwy wstępny wybór przez klienta
Udostępnij stronę

Schaeffler stosuje cookies, aby zapewnić optymalne wykorzystanie. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację plików cookie. Więcej informacji

Potwierdzenie