Szukany termin

Opis produktu
Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Łożyska igiełkowe

Łożyska igiełkowe stanowią od dłuższego czasu sprawdzone elementy maszynowe tworzące oszczędne pod względem przestrzeni zabudowy w kierunku promieniowym węzły łożyskowe o bardzo dużej nośności. W wersji X-life oferują obecnie aż do 50% dłuższy okres eksploatacji.

do katalogu produktów medias

Wersje produktu

Masywne łożyska igiełkowe

Nośność łożysk igiełkowych X-life została jeszcze zwiększona dzięki poprawionej jakości wykonania powierzchni. Nośność dynamiczna jest o ok. 13% wyższa w stosunku do dotychczasowych łożysk igiełkowych. Dzięki znacznie polepszonym parametrom jest możliwe zbudowanie wydajniejszych łożyskowań o dłuższym okresie użytkowania, mniejszym zapotrzebowaniu na smar, mniejszym tarciu, a tym samym niższych temperaturach. Dzięki wszystkim tym osiągnięciom można korzystać z większej efektywności zastosowań i zdecydowanie lepszemu stosunkowi ceny do jakości.

X-life

Wiele rozmiarów łożysk jest dostępnych w wersji X-life. Łożyska są opisane w tabelach wymiarowych.

więcej informacji
do katalogu produktów medias

Złożenia igiełkowe

Złożenia igiełkowe to jedno- lub dwurzędowe zespoły składające się z koszyków i igiełek. Ponieważ ich wysokość w kierunku promieniowym odpowiada średnicy igiełek, złożenia igiełkowe umożliwiają tworzenie łożyskowań w najmniejszej przestrzeni zabudowy w kierunku promieniowym. Mają dużą nośność, są odpowiednie do dużych prędkości obrotowych i szczególnie łatwe w montażu. W wersji z dobrą dokładnością kształtu bieżni osiąga się łożyskowania z dużą dokładnością biegu.

Na wielkość luzu promieniowego łożyska wpływa zarówno selekcja igiełek jak i tolerancja wału i obudowy. Złożenia igiełkowe mogą być zastosowane, jeżeli bieżnie na wale i w obudowie są hartowane i szlifowane.

do katalogu produktów medias

Tulejki igiełkowe

Łożyska igiełkowe cienkościenne przelotowe są po obu stronach otwarte i są dostarczane wraz ze złożeniami igiełkowymi lub z pełną liczbą igiełek. Łożyska ze złożeniami igiełkowymi w porównaniu z wykonaniami z pełną liczbą igiełek są przeznaczone do większych prędkości obrotowych.

Łożyska igiełkowe cienkościenne przelotowe z pełną liczbą igiełek

Łożyska igiełkowe cienkościenne przelotowe z pełną liczbą igiełek w związku z maksymalną liczbą igiełek odznaczają się najwyższą nośnością przy najmniejszych wymiarach zabudowy. Ich stosowanie przy dużych prędkościach obrotowych jest jednak ograniczone.

Ponieważ igiełki nie są zamocowane w sposób mechaniczny, do transportu i montażu są zabezpieczone specjalnym smarem (DIN 51825–K1/2K–30). Daje to jednak niewystarczający efekt smarowania w dłuższym okresie. W związku z tym po montażu zaleca się dodatkowo nasmarować łożysko.

do katalogu produktów medias

Łożyska igiełkowe cienkościenne nieprzelotowe

Łożyska igiełkowe cienkościenne nieprzelotowe są zamknięte z jednej strony. Przez to są one odpowiednie do zamykania węzłów łożyskowych na czopach końcowych wału. Zabezpiecza to przed wypadkiem przy obracającym się wale, zaś łożyska są chronione przed zanieczyszczeniami i wilgocią.

Zależnie do wymiarów dno łożyska jest gładkie lub wygniatane (usztywnione). Profilowane dno łożyska pozwala również na działanie małych osiowych sił prowadzących.

do katalogu produktów medias

Łożyska igiełkowe samonastawne

Nastawne łożyska igiełkowe tworzą zespoły składające się z tłoczonych tulei zewnętrznych, pierścieni podporowych z tworzywa sztucznego o wewnętrznym kształcie sferycznym wklęsłym, pierścieni zewnętrznych o kulistej powierzchni zewnętrznej, złożeń igiełkowych i wyjmowanych pierścieni wewnętrznych.

Łożyska kompensują statyczne błędy prostoliniowości wału i dzięki temu umożliwiają tolerancję takich błędów dla wału względem obudowy. Nastawne łożyska igiełkowe są ciasno osadzone w otworze obudowy. Otwór może być wykonany w sposób prosty i tani.

X-life

Wiele rozmiarów łożysk jest dostępnych w wersji X-life. Łożyska są opisane w tabelach wymiarowych.

do katalogu produktów medias

Pierścienie wewnętrzne

Pierścienie wewnętrzne są wykonane z hartowanej stali łożyskowej i posiadają dogładzane lub szlifowane bieżnie. Stosuje się je:

  • w przypadku złożeń igiełkowych, łożysk igiełkowych cienkościennych przelotowych i nieprzelotowych oraz łożysk igiełkowych, wał nie może być zastosowany w charakterze bieżni
  • gdy łożyska igiełkowe o szerszych pierścieniach wewnętrznych muszą być kombinowane, aby umożliwić większe przesunięcia osiowe wału w stosunku do obudowy
  • dla uszczelnień wargowych wymagane są optymalne bieżnie.
Pierścienie wewnętrzne dogładzane

W pierścieniach wewnętrznych IR bieżnia jest dogładzana. Fazowania po stronie czół umożliwiają łatwe wprowadzanie do łożyska i zapobiegają uszkodzeniu uszczelnień wargowych łożysk. Pierścienie wewnętrzne występują w wersjach z otworem do smarowania i bez.

Pierścienie wewnętrzne szlifowane

W pierścieniach wewnętrznych LR bieżnia jest szlifowana. Powierzchnie czołowe są toczone, krawędzie załamane. Pierścienie te mają szersze tolerancje niż pierścienie IR. Dlatego są dostosowane do zastosowań dopuszczających większe tolerancje szerokości i mających niższe wymagania bicia czół.

do katalogu produktów medias

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Złożenia igiełkowe wzdłużne

Złożenia igiełkowe wzdłużne składają się z koszyków wykonanych z tworzywa bądź metalu ze zintegrowanymi igiełkami, mają bardzo niewielką konstrukcyjną wysokość w kierunku osiowym. Przenoszą duże siły osiowe działające w jednym kierunku. Obciążenia promieniowe muszą być przejmowane osobno. Wzdłużne złożenia igiełkowe mogą być stosowane pod warunkiem zastosowania w charakterze bieżni hartowanych i oszlifowanych powierzchni.

Pierścienie łożysk wzdłużnych

Pierścienie łożysk wzdłużnych są wytłaczane, hartowane na wskroś, polerowane i stosowane jako pierścienie wewnętrzne lub zewnętrzne. Pierścienie te są odpowiednie, jeżeli przylegająca część maszyny nie jest hartowana, a jednocześnie jest wystarczająco sztywna i z dobrą dokładnością kształtu.

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Łożyska igiełkowe wzdłużne stanowią konstrukcję, na którą składają się wzdłużne złożenia igiełkowe i pierścienie łożyskowe wzdłużne z kapturem centrującym. Można je łączyć z łożyskami igiełkowymi cienkościennymi przelotowymi i nieprzelotowymi oraz łożyskami igiełkowymi. Powierzchnia bieżni dla złożenia igiełkowego musi być hartowana i oszlifowana.

do katalogu produktów medias

Sprzęgła jednokierunkowe tulejowe

Sprzęgła jednokierunkowe tulejowe są zespołami konstrukcyjnymi składającymi się z cienkościennych tłoczonych pierścieni zewnętrznych z rampami zaciskowymi, koszykami z tworzywa sztucznego, sprężynami dociskowymi oraz igiełkami. Przenoszą momenty obrotowe w jednym kierunku i zajmują niewiele miejsca w kierunku promieniowym. Sprzęgła są dostępne wraz z łożyskowaniami lub bez nich.

Sprzęgła jednokierunkowe tulejowe włączają się bardzo dokładne, ponieważ dzięki pojedynczemu sprężynowaniu igiełek jest zapewniony stały kontakt pomiędzy wałem, igiełkami i rampami zaciskowymi. Umożliwiają wysokie częstotliwości wyzwalania dzięki ich niewielkiej masie, a tym samym niskiemu momentowi przenoszenia elementów zaciskowych. Poza tym charakteryzują się niewielkim momentem tarcia w ruchu jałowym.

Sprzęgła jednokierunkowe tulejowe mogą być używane w różnych zastosowaniach, np. w mechanizmach przełączania skokowego, zaciskach jednokierunkowych lub w sprzęgłach jednokierunkowych. Sprzęgło jednokierunkowe pełni funkcję biegu luzem lub sprzęgania.

do katalogu produktów medias

Jakość X-life
Schaeffler X-life

X-life – wymiernie lepsze

W tych szczególnych łożyskach została zoptymalizowana chropowatość i dokładność kształtu bieżni. Zapewnia to do podwyższoną nośność i wydłużenie okresu eksploatacji. X-life to znak jakości szczególnie wydajnych produktów marek INA i FAG.

Odznaczają się większą trwałością i długością okresu eksploatacji wynikającymi z wyższej nośności dynamicznej w porównaniu z dotychczasowym standardem. Przy takim samym obciążeniu i niezmienionej przestrzeni zabudowy zwiększa się trwałość i długość okresu eksploatacji łożysk X-life. Interwały konserwacji można wydłużyć.

więcej informacji

Udostępnij stronę

Schaeffler stosuje cookies, aby zapewnić optymalne wykorzystanie. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację plików cookie. Więcej informacji

Potwierdzenie