Przekładnia
Odpowiednie łożyskowanie dla każdej przekładni
Coraz większe wiatrownie wymagają większych i lepszych łożysk. Warunki eksploatacyjne łożysk tocznych w przekładniach elektrowni wiatrowych nie są w żaden sposób porównywalne z warunkami panującymi w przekładniach stacjonarnych.
Wyzwania stawiane łożyskowaniu- Bardzo dynamiczne siły z krańcowymi obciążeniami maksymalnymi i minimalnymi
- Nagłe zmiany obciążenia
- Bardzo różne temperatury stosowania
- Odkształcenie obudowy przekładni
- Łożyska o wysokiej nośności statycznej
- Bezpieczna koncepcja dynamiczna zgodna z międzynarodowymi kryteriami projektowania
Największe i najwyższe wartości łożyska w przekładni
Łożyska jarzma przekładni planetarnej są największymi i najwyższej wartości łożyskami w przekładni. Ich obciążenie zależy od wybranej koncepcji łożyska głównego. Z reguły łożyska w związku ze swoimi rozmiarami są stosunkowo słabo obciążone.
Łożyska walcowe INA z pełną ilością wałeczków jakości X-life
Zalety
- Wysoka nośność
- Długa żywotność
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji
- Możliwość dużego obciążenia w kierunku osiowym i zredukowane tarcie dzięki zoptymalizowanemu stykowi z krawędzią
- Poprawione zachowanie przy docieraniu
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
- Większa dokładność prowadzenia dzięki zawężonym tolerancjom
Charakterystyka
- Zoptymalizowany styk z krawędzią
- Powłoka Durotect B
- Jakość X-life
Łożyska stożkowe FAG
Zalety
- Dokładne prowadzenie zazębienia
- Możliwość dokładnego ustawienia luzu łożyska
- Nie jest konieczne dodatkowe łożysko wzdłużne
- Duże siły osiowe mogą być przenoszone przez duży kąt działania.
- Poprawione zachowanie przy docieraniu
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
- Łożyskowanie nastawne
- Powłoka Durotect B
Duże obciążenia w małej przestrzeni zabudowy
Łożyskowanie koła planetarnego to bardzo wymagający punkt łożyska. Występują w nim duże obciążenia w kierunku promieniowym. Dla łożyskowania jest jednak dostępna bardzo ograniczona przestrzeń zabudowy, przy tym stosunkowo cienkościenne koła planetarnego ulegają odkształceniom, co może prowadzić do obracania się zewnętrznego pierścienia łożyska w kole planetarnym.
Łożyska walcowe FAG (łożyskowanie bezpośrednie)
Zalety
- Wysoka nośność
- Długa żywotność
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji
- Ekonomiczna, kompaktowa konstrukcja w kierunku promieniowym
- Nieprzemieszczający się pierścień zewnętrzny
- Poprawione zachowanie przy docieraniu
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
- Zoptymalizowany rozkład obciążeń na łożyska
Charakterystyka
- Łożyska walcowe bez pierścienia zewnętrznego
- Bieżnia zintegrowana z kołem planetarnym
- Ograniczony luz łożyska
- Powłoka Durotect B
- Jakość X-life
Łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life (łożyskowanie bezpośrednie)
Zalety
- niewielkie tarcie
- Większa nośność dzięki optymalizacji przestrzeni zabudowy i jakości X-life
- Wysoka stabilność
- Lekka konstrukcja
- Zoptymalizowany przepływ smaru
- Poprawione zachowanie przy docieraniu dzięki powłoce Durotect B
- Duża odporność na białe wytrawione pęknięcia (WEC) dzięki powłoce Durotect B
Charakterystyka
- Smukła konstrukcja koszyka
- Łożyska walcowe bez pierścienia zewnętrznego
- Bieżnia zintegrowana z kołem planetarnym
- Powłoka Durotect B
- Jakość X-life
Smukła konstrukcja koszyka
Dzięki smukłej konstrukcji koszyka łożyska walcowe High-Capacity łączą w sobie zalety łożysk z pełną ilością wałeczków z zaletami łożysk w koszykach.
Możliwe zmniejszenie wymiarów (Downsizing)
Jako łożyskowanie bezpośrednie łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie przestrzeni zabudowy niż porównywalne łożyskowanie standardowe.
- Łożysko standardowe (NU2338)
- Łożyska walcowe FAG High-Capacity (RN2330)
→ 45% mniejszy ciężar dla koła planetarnego przy takiej samej trwałości
Łożyska walcowe FAG High-Capacity jakości X-life
Łożyska koła planetarnego do przekładni elektrowni wiatrowej
Sprawdzone rozwiązania łożysk swobodnych i ustalających
Łożyskowanie wału drążonego przenosi duże siły promieniowe; w przypadku zazębionych na skos kół planetarnych dochodzą duże siły osiowe. W tym zastosowaniu sprawdziły się układy łożysk swobodnych i ustalających z dwoma łożyskami stożkowymi oraz jednym łożyskiem walcowym lub dwoma łożyskami walcowymi i jednym ustawionym w kierunku promieniowym łożyskiem czteropunktowym.
Łożyska walcowe FAG
Zalety
- Bezpieczne przyjmowanie dużych obciążeń promieniowych
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji
- Ułatwiony montaż dzięki możliwości rozłączania
- Niskie momenty tarcia
- Przystosowanie do wysokich prędkości obrotowych
- Poprawione zachowanie przy docieraniu
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
- Funkcja łożyska swobodne w obrębie łożyska
Charakterystyka
- Łożyska swobodne
- Rozłączne
- Powłoka Durotect B
- Jakość X-life
Łożyska czteropunktowe FAG
Zalety
- Bezpieczne przyjmowanie sił osiowych
- Właściwa kinematyka pod obciążeniem osiowym w obu kierunkach
- Odpowiednie do wysokich prędkości obrotowych
- Mniejsze zapotrzebowanie na środki smarne
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
- Łożyska ustalające
- Rowek w pierścieniu zewnętrznym służący do pewnego zamocowania
- Powłoka Durotect B
Wysokie prędkości obrotowe
Wały pośrednie stosuje się przede wszystkim w jednostopniowych przekładniach planetarnych. Dla występujących w tym miejscu dużych obciążeń promieniowych i średnich obciążeń osiowych na łożyskowanie jest przeznaczona porównywalnie mała przestrzeń zabudowy. Wał napędowy odznacza się przede wszystkim wysokimi prędkościami obrotowymi.
Dwurzędowe łożyska stożkowe FAG
Zalety
- Długi okres eksploatacji
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji i krótki czas montażu dzięki wstępnie ustawionemu luzowi łożyska
- Bezpieczne przyjmowanie obciążeń promieniowych i osiowych
- Kompaktowe łożyska swobodne
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
Charakterystyka
- Łożyska ustalające
- Powłoka Durotect B
Łożyska walcowe FAG
Zalety
- Bezpieczne przyjmowanie dużych obciążeń promieniowych
- wysoka pewność eksploatacji
- Ułatwiony montaż dzięki możliwości rozłączania
- Niskie momenty tarcia
- Przystosowanie do wysokich prędkości obrotowych
- Poprawione zachowanie przy docieraniu
- Większa ochrona przed białymi wytrawionymi pęknięciami (WEC)
- Funkcja łożyska swobodne w obrębie łożyska
Charakterystyka
- Łożyska swobodne
- Rozłączne
- Powłoka Durotect B
- Jakość X-life
Sprawdzone łożyska przekładni
W preferowanej serii firma Schaeffler oferuje wybór łożysk przekładni sprawdzonych w elektrowniach wiatrowych.
Zalety
- Sprawdzone produkty
- Szybsze procesy rozwoju
- Większa dostępność
- Możliwy wstępny wybór przez klienta