Zastosowania
Wagony osobowe i towarowe
Wagony osobowe
W klasyfikacji w obrębie wagonów osobowych rozróżnia się wagony podróżne oraz inne. Podczas, gdy w wagonach podróżnych chodzi o przewożenie osób (np. wagony z przedziałami, sypialne, restauracyjne) inne wagony nie służą do ogólnego komunikacji podróżnej lecz do celów eksploatacji kolei lub są również dołączone do pociągów (np. wagony bagażowe, autokuszetki).
Produkty:
Łożyska zestawów kołowych w wagonach osobowych i elektrowozach
Mechatronika
Wagony towarowe
Międzynarodowy Związek Kolei rozróżnia wagony towarowe na podstawie cech konstrukcyjnych: otwarte wagony towarowe bez dachu, kryte wagony ze stałym dachem, wagony chłodnie, wagony platformy, wagony z otwieranym dachem, wagony cysterny oraz wagony specjalne.
Produkty:
Łożyska zestawów kołowych wagonów towarowych
Mechatronika
Inne łożyskowania
Pociągi szybkobieżne, elektrowozy i tramwaje
Pojazdy napędowe
Pojazd napędowy to wyposażona we własny napęd, nie oddzielana w regularnym ruchu jednostka obejmująca kilka pojazdów. Stosuje się pojazdy napędowe elektryczne oraz napędzane silnikiem wysokoprężnym. Istnieją już pierwsze projekty również w zakresie napędów hybrydowych.
Komunikacja szybkobieżna
W komunikacji szybkobieżnej pojazdów szynowych wszystkie podzespoły systemu kolejowego muszą być dostosowane do wysokich wymagań. Oprócz pociągu szybkobieżnego potrzebny jest odcinek trasy do szybkiej jazdy oraz odpowiednio wydajny system kierowania pociągiem i zabezpieczeń. Pojazdy do komunikacji szybkobieżnej mają przeważnie napęd elektryczny.
Elektrowozy
Z reguły w związku z rodzajem napędu rozróżnia się elektrowozy napędzane silnikiem wysokoprężnym, elektrycznym i parowe. Obecnie w coraz częściej są stosowane elektrowozy uniwersalne ciągnące zarówno pociągi osobowe jak i towarowe. W związku z tym stopniowo zanika rozróżnienie na elektrowozy szybkobieżne, osobowe i towarowe oraz na elektrowozy do przetaczania i małe elektrowozy.
Metro / szybka kolej miejska / tramwaj
Napędzane pojazdy szynowe są używane w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. W przeciwieństwie do metra, szybka kolej miejska jest silnie rozgałęziona. Szybka kolej miejska obejmuje zwykle sieć o większej powierzchni aż do przedmieść i wykorzystuje większe prędkości. Przejście między poszczególnymi typami jest płynne i zależy od warunków geograficznych miejsca stosowania.