Monitorowanie smaru

Okres używania smaru to wielkość, która określa trwałość łożyska. Dla kontroli można zależnie od przypadku zastosowania skorzystać z czujnika smaru lub oleju. Przed wystąpieniem uszkodzenia można wtedy uzupełnić lub wymienić smar.

Wear Debris Check
Za pomocą licznika cząsteczek w tej konstrukcji odpowiednio wcześnie można ustalić na podstawie cząsteczek w oleju zużycie mocno obciążonych przekładni przemysłowych. Starte cząsteczki, które mogą wskazywać na awarię, można znaleźć w oleju już całe miesiące wcześniej. Przez monitorowanie cząsteczek w smarze można odpowiednio wcześnie stwierdzić uszkodzenia. Pomaga to w zapobieganiu dalszym uszkodzeniom i przestojom. W tym celu licznik cząsteczek instaluje się w bocznym strumieniu smarowania obiegowego przekładni przed filtrem lub o oddzielnym obwodzie.
Typowe zastosowania FAG Wear Debris Check to przykładowo przekładnie urządzeń w wydobywaniu, przekładnie planetarne w wiatrowniach lub napędy okrętowe.
Cechy licznika cząsteczek:
- Monitorowanie ilości cząsteczek w oleju
- Rozróżnianie cząsteczek metali żelaznych i nieżelaznych
- Klasyfikacja cząsteczek na podstawie ich wielkości
- Integracja z systemem kontroli online z możliwym połączeniem danych cząsteczek i drgań
Jeśli są połączone elementy do kontroli oleju i drgań, można odpowiednio wcześnie rozpoznać uszkodzenia przekładni smarowanej obiegowo olejem i określić przyczynę ich powstania. W ten sposób można uniknąć przestojów w produkcji lub dalszych uszkodzeń.

GreaseCheck
Czujnik smaru średnicy 5 mm wtyka się w otwór w obudowie możliwie jak najbliżej łożyska tocznego. Czujnik jest umieszczony w smarze. Za pomocą czujnika smaru, bezpośrednio w łożyskowaniu, mierzy się optycznie zawartość wody, zmętnienie, zużycie pod względem termicznym i mechanicznym jak również temperaturę smaru. Informacje te są przesyłane przez kabel do jednostki do analizy. Jednostka do analizy generuje sygnał analogowy, szybko informując użytkownika o stanie smaru.
Dotychczas łożyska były dosmarowywane zależnie od czasu. Ilości smaru i interwały smarowania były ustalane na podstawie obliczeń. Stosując czujnik smaru można przeprowadzać dosmarowywanie na podstawie stanu.
Czujnik smaru umożliwia:
- smarowanie odpowiednie do potrzeb
- niższe koszty smaru
- unikanie nieplanowanych przestojów
- niższe koszty utrzymania ruchu i konserwacji
- niskie koszty urządzenia.