Naprowadzane instalacje fotowoltaiczne
Systemy naprowadzania instalacji fotowoltaicznych w znaczny sposób zwiększają wydajność wychwytywania energii słonecznej. Przy średniej szerokości naprowadzane instalacje fotowoltaiczne są do 40% bardziej wydajne w porównaniu z elementami zainstalowanymi na stałe. Elementy ruchome mogą jednak wiązać się z nakładami na konserwację zmniejszającymi opłacalność danego projektu.
W związku z tym obowiązuje zasada: duża niezawodność przy niskich kosztach
Duży nacisk na ceny wymaga opłacalnych rozwiązań, na przykład produkowanych wielkoseryjnie. Tłoczone skośne łożyska wałeczkowe serii AXS można wbudować w istniejącą i nową konstrukcję, są kompaktowe i nasmarowane na cały okres użytkowania łożyskowania. Kolejnym przykładem są niewymagające konserwacji zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer INA, które odznaczają się dobrymi właściwościami w awaryjnym trybie działania.
Ogniwa fotowoltaiczne skupiają w wysokowydajnych wielozłączowych ogniwach słonecznych promienie słoneczne i jako urządzenia pracujące z energią słoneczną wymagają bardzo dokładnego naprowadzania. Kompaktowa przekładnia wahliwa przykładowo ustawia urządzenie z dokładnością ułamków milimetra. Inżynierowie firmy Schaeffler widzą ten agregat jako całość i wybierają do niego za pomocą własnego programu obliczeniowego Bearinx® optymalne łożyska uwzględniając wszystkie warunki ramowe.
Łożyska ślizgowe INA
Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer
Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer stanowią opłacalną alternatywę do zastosowań z małą przestrzenią zabudowy i stosunkowo dużą prędkością ślizgania. W elektrowniach słonecznych można je stosować w systemach naprowadzania na przykład osi elewacji. Łożyska ślizgowe są dostępne jako tuleje i tuleje z wieńcem oraz jako podkładki oporowe, panewki i pasy.
Zalety:
- Wymagające nieznacznej konserwacji lub nie wymagające konserwacji
- Ulegające jedynie nieznacznie zużyciu
- Stałe, niskie współczynniki tarcia przez cały okres eksploatacji
Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOTEX
Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOTEX są odporne na uderzenia i przekoszenia. Rozwiązania specyficzne dla klienta, z przykładowo specjalnymi rozmiarami lub tolerancjami możliwe na zamówienie. Łożyska są również dostępne ze zintegrowanym uszczelnieniem.
Zalety:
- Nie wymagana konserwacja
- Niezwykle wytrzymałe
- Bardzo dobre tłumienie
- Małe zużycie przy stałym współczynniku tarcia (smarowanie na sucho)
- Odporne na zanieczyszczenia
- Odporne na korozję
Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOGLIDE
Tuleje ślizgowe z warstwą ELGOGLIDE odznaczają się dobrym tłumieniem. Dostępna jest wersja łożyska z dodatkową powłoką stalowego elementu podporowego jako ochrona antykorozyjna. Tuleje ślizgowe są również dostępne ze zintegrowanym uszczelnieniem.
Zalety:
- Nie wymagana konserwacja
- Największa nośność statyczna i dynamiczna w małej przestrzeni zabudowy
- Smarowanie na sucho
- Bardzo małe tarcie
- Bardzo mały moment rozruchowy bez „efektu stick-slip”
Łożyska przegubowe INA
Bezobsługowe łożyska przegubowe
Bezobsługowe łożyska przegubowe można używać jako suche łożyska ślizgowe do precyzyjnego odchylania rynien parabolicznych bez szarpnięć. Dostępne są różne warstwy ślizgowe ELGOGLIDE i PTFE oraz wersje z dodatkową powłoką antykorozyjną – zależnie od - przeznaczenia i obciążenia.
Zalety:
- Duża nośność przy małym ciężarze
- Optymalne do wolnych i precyzyjnych ruchów przy odchylaniu
- Długi okres eksploatacji
Łożyska przegubowe wymagające konserwacji
Łożyska wymagające konserwacji należy smarować za pośrednictwem par ślizgowych stal/stal lub stal/brąz. Przy projektowaniu łożyskowania należy brać pod uwagę, że łożysko musi być w dostatecznym stopniu zaopatrzone w smar. Łożyska są dostępne jako promieniowe, skośne i wzdłużne.
Zalety:
- Szerokie portfolio produktów
- Wszystkie smary do pierwszego smarowania zostały przetestowane przed użyciem we własnym laboratorium firmy Schaeffler
Głowice przegubowe
Głowice przegubowe stosuje się jako element połączeniowy w dźwigniach, drążkach oraz siłownikach hydraulicznych i pneumatycznych. Przenoszą duże siły promieniowe w kierunku ciągu i nacisku. Głowice przegubowe są dostępne w wersji nie wymagającej i wymagającej konserwacji z gwintem wewnętrznym lub zewnętrznym.
Zalety:
- Ochrona przed korozją
- Zaciskane lub do przyspawania
Skośne łożyska wałeczkowe INA
Firma Schaeffler zaprojektowała w skośnych łożyskach wałeczkowych serię łożysk dużej nośności odznaczającą się bardzo małym przekrojem.
Typowym zastosowaniem jest zmiana pozycji lustra. W dwuosiowych zespołach napędowych łożyskowanie toczne umożliwia ruch osi azymutu i elewacji.
Skośne łożyska wałeczkowe AXS składają się z cienkich, wytłoczonych pierścieni łożysk między którymi są umieszczone rozporowe koszyki z tworzywa sztucznego z wałeczkami łożyskowymi. Łożyska przenoszą zarówno obciążenia promieniowe jak i osiowe oraz momenty wywrotne. Przy montażu parami przenoszone są nawet duże obciążenia. Skośne łożyska wałeczkowe są przeznaczone do układu O i X.
Zalety:
- Duża nośność i sztywność
- Duża dokładność prowadzenia
- Mniejsza przestrzeń zabudowy w kierunku osiowym i promieniowym
- Szczególnie odpowiednie do niskich prędkości
Obrotnice INA
W instalacjach solarnych są stosowane obrotnice INA służące do dokładnego naprowadzania szczególnie dużych reflektorów i kolektorów, przykładowo w dwuosiowych systemach naprowadzania z dwoma oddzielnymi napędami. W przypadku oddzielnych napędów obrotnice są przeznaczone na przykład do łożyskowania osi azymutu.
Łożyska do obrotnic INA są uznawane na całym świecie za produkt najwyższej jakości w technice łożysk tocznych. Przenoszą w bezpieczny sposób obciążenia promieniowe, osiowe i momentem wywrotnym. Dlatego łożyskowania pracujące z kombinacją obciążeń promieniowych i osiowych można częstokroć łożyskować przy użyciu tylko jednego węzła łożyskowego. Dzięki temu znacznie zmniejszają się nakłady i koszty tworzenia konstrukcji przyłączeniowych oraz montażu łożysk.
Obrotnice są obustronnie uszczelnione i napełnione wysokiej jakości smarem. Można je dosmarowywać przez smarowniczkę. Pierścienie łożyskowe są dostępne w wersji bez zębów, w przypadku realizacji prostych mechanizmów napędowych, wyposażone również w uzębienie po zewnętrznej bądź wewnętrznej stronie. Możliwe są również specjalne rozwiązania przeznaczone dla danego klienta. Obrotnice INA są dostępne jako łożyska czteropunktowe w wersji jedno- i dwurzędowej oraz jako łożyska walcowe krzyżowe.
Zalety:
- Duża nośność i sztywność
- Duża opłacalność
- Możliwość wszechstronnego stosowania
- Łatwe w montażu
Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe INA
Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe z żeliwa szarego, blachy stalowej i tworzywa sztucznego stosuje się zależnie od typu elektrowni oraz indywidualnej konstrukcji do łożyskowania osi elewacji w jednoosiowych systemach naprowadzania. Łożyska są dostępne w różnych wersjach zabezpieczonych przed korozją, na przykład powłoką Corrotect®. Łożyska kulkowe samonastawne i samonastawne zespoły łożyskowe INA są napełnione odpornym na korozję i starzenie smarem z dodatkiem mydła litowego. Są dostępne również z otworem czworo- i sześciokątnym. Dla łatwego montażu oprawy są dostępne również w wersji dzielonej i można je stosować z różnymi łożyskami ślizgowymi.
Zalety:
- Bardzo ekonomiczne – bez kompromisów technicznych
- Łatwe w montażu
- Odporne i niezawodne
- Zapobieganie błędom niewspółosiowości dzięki nastawności kątowej
Rolki bieżne INA
Rolki bieżne INA stosuje się w systemach szynowych do zmiany położenia osi azymutu modułów solarnych lub do odchylania luster parabolicznych. Są stosowane w elektrowniach fotowoltaicznych, elektrownie z koncentratorami czaszowymi z silnikiem Stirlinga i w elektrowniach z wieżami słonecznymi. Wałeczki są wykonane jako łożyska igiełkowe, kulkowe, walcowe lub ślizgowe. Łożyska przenoszą siły promieniowe i osiowe w obu kierunkach. Program rolek bieżnych INA obejmuje ponad 3 000 wersji podstawowych do wszystkich typowych zastosowań.
Zalety:
- Mała przestrzeń zabudowy, kompaktowe
- Niezawodne i odporne na zużycie
- Wymagające nieznacznej konserwacji lub nie wymagające konserwacji
Przewaga techniczna rolki bieżnej INA w porównaniu z typowymi podzespołami wynika przede wszystkim z mniejszego nacisku powierzchniowego.