Wał wirnika
Bardzo dynamiczne obciążenia
Idealne rozwiązanie dla każdej koncepcji łożyskowania
Łożyskowanie wału wirnika ma decydujące znaczenie. Bowiem w tym miejscu działają bezpośrednio wszystkie siły wiatru. Łożyska toczne są wystawione na działanie wysokich obciążeń dynamicznych i pozostałych warunków eksploatacji. Wspólnie z klientami firma Schaeffler tworzy najbardziej wydajne łożyskowania.
Łożyskowanie wału
Jeśli łożysko ustalające i swobodne są umieszczone w oddzielnej oprawie, w związku z niedokładnościami przy montażu i wytwarzaniu można dodatkowo do ugięcia wału zastosować nastawne kątowo konstrukcje łożysk.
Łożyska baryłkowe FAG (łożyska swobodne)
Zalety
- Długi okres eksploatacji
- Przystosowane do największych obciążeń
- Równoważenie błędów niewspółosiowości i ugięć wału
- Łatwe dosmarowywanie
Charakterystyka
- Koszyk mosiężny masywny
- Dopasowany luz łożyska
- Zredukowane tarcie
Standardowe łożyska baryłkowe do punktu łożyska swobodnego można znaleźć w naszym Katalogu GL1.
Zoptymalizowane łożyska baryłkowe FAG (łożyska ustalające)
Łożysko ustalające wskutek działania sił wiatru jest narażone na szczególnie duże obciążenia promieniowe. Zoptymalizowaliśmy nasze sprawdzone standardowe łożyska baryłkowe, aby jeszcze bardziej móc sprostać specyficznym wymaganiom w wiatrowni.
Zalety
- Zredukowane drgania w ciągu napędowym dzięki wyższej sztywności w kierunku osi
- Większa odporność łożysk dzięki redukcji nacisku i parametrów zużycia
Charakterystyka
Zoptymalizowana dla przypadku zastosowania konstrukcja wewnętrzna
- Dopasowany luz łożyska
- Ścisłe krzywizny
- Stałe obrzeże środkowe
- Profilowane elementy toczne
- Jakość X-life
Asymetryczne łożyska baryłkowe FAG (łożyska ustalające)
Asymetryczna konstrukcja dla jeszcze większej nośności w kierunku osiowym
Oprócz zoptymalizowanej geometrii wewnętrznej w konsekwentny sposób rozwinęliśmy łożyska baryłkowe, aby jeszcze zwiększyć długość okresu eksploatacji w wiatrowniach. Dzięki asymetrycznej konstrukcji łożyska w znaczący sposób wzrosła nośność w kierunku osiowym. Asymetryczne łożyska baryłkowe mają większy kąt działania na szereg łożysk obciążony w osi i mniejszy kąt działania na szereg łożysk obciążony głównie w kierunku promieniowym.
Zalety
- Zredukowane drgania w ciągu napędowym dzięki wyższej sztywności w kierunku osi
- Większa odporność łożysk dzięki redukcji nacisku i parametrów zużycia
Charakterystyka
- Asymetryczny kąt działania
- Dopasowany luz łożyska
- Ścisłe krzywizny
- Profilowane elementy toczne
- Stałe obrzeże środkowe
Specyficzne dla klienta cechy dla dłuższego okresu eksploatacji
Specyficzne dla klienta łożyska baryłkowe mogą dodatkowo odznaczać się następującymi cechami:
- Powłoka Durotect B dla zapobiegania białym wytrawionym pęknięciom (WEC)
- Powłoka Triondur C dla zmniejszenia tarcia przy tarciu mieszanym
- Dopasowana średnica otworu dla profesjonalnej wymiany łożyska
- Schaeffler Wind Power Standard dla większej niezawodności
Animacja techniczna „Łożyska baryłkowe FAG – łożyska wirnika wiatrowni”
Łożyskowanie piast
Jeśli łożyska swobodne i ustalające są osadzone we wspólnej oprawie, punkty ich osadzenia można w dokładny sposób obrobić w stosunku do siebie, dzięki czemu będzie można użyć również nienastawne kątowo konstrukcje łożysk. Łożyskowanie w układzie łożysko ustalające/łożysko swobodne obejmuje dwurzędowe łożysko stożkowe i łożysko walcowe. W tej wersji jako „łożyskowanie nastawne” montowane są dwa łożyska stożkowe.
Dwurzędowe łożyska stożkowe FAG (łożyska ustalające)
Zalety
- Długi okres eksploatacji
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji i krótki czas montażu dzięki wstępnie ustawionemu luzowi łożyska
- Ustawiane w optymalny sposób luz łożyska i kąt działania
- Ścisłe prowadzenie wirnika w kierunku osiowym
- Kompaktowe łożyska swobodne
- Duża nośność łożyska
- Wysoka sztywność
Charakterystyka
- Zoptymalizowana dla przypadku zastosowania konstrukcja wewnętrzna
- Ustawiony wstępnie luz łożyska
- Geometria wewnętrzna zoptymalizowana odnośnie zużycia i wychylenia
Łożyska walcowe FAG (łożyska swobodne)
Zalety
- Idealne łożyska swobodne: Wszystkie ruchy w kierunku osiowym odbywają się wewnątrz łożyska bez negatywnego wpływu na jego kinematykę.
- Duża nośność promieniowa
- Duża sztywność promieniowa
Charakterystyka
- Ustawiony wstępnie luz łożyska
- Geometria wewnętrzna zoptymalizowana odnośnie zużycia i wychylenia
Łożyska stożkowe FAG (łożyskowanie nastawne)
Zalety
- Zredukowany ciężar
- Wysoka sztywność
- Ścisłe prowadzenie wirnika w kierunku osiowym
Charakterystyka
- Kompaktowe łożyska swobodne
- Duża nośność łożyska
- Optymalnie ustawiany kąt działania
Dwurzędowe łożysko stożkowe w układzie O
W koncepcji jednego łożyska wirnik jest ułożyskowany na tylko jednym dwurzędowym łożysku stożkowym w układzie O, które przenosi wszystkie siły i momenty. Szerokość łożysk wielkogabarytowych przekracza 400 mm a średnica zewnętrzna 3 000 mm.
Dwurzędowe łożysko stożkowe FAG (łożyska momentowe)
Zalety
- Długi okres eksploatacji
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji i krótki czas montażu dzięki wstępnie ustawionemu luzowi łożyska
- Ścisłe prowadzenie wirnika w kierunku osiowym
- Dostępne kompaktowe konstrukcje ciągu napędowego
Charakterystyka
- Dwurzędowe łożysko stożkowe w układzie O z dużym kątem działania
- Wszystkie siły i momenty są przenoszone przez jedno łożysko.
- Optymalne ustawienie luzu łożyska przy jednoczesnej zdolności przyjmowania momentu
- Ustawiony wstępnie luz łożyska
Przytwierdzane za pomocą kołnierza dwurzędowe łożysko stożkowe FAG (łożysko kołnierzowe)
Zalety
- Długi okres eksploatacji
- Duże bezpieczeństwo eksploatacji i krótki czas montażu dzięki wstępnie ustawionemu luzowi łożyska
- Łatwy montaż dzięki zamontowanemu wstępnie zespołowi wirnika
- Ścisłe prowadzenie wirnika w kierunku osiowym
- Dostępne kompaktowe konstrukcje ciągu napędowego
Charakterystyka
- Dwurzędowe łożysko stożkowe w układzie O z dużym kątem działania
- Wszystkie siły i momenty są przenoszone przez jedno łożysko.
- Optymalne ustawienie luzu łożyska przy jednoczesnej zdolności przyjmowania momentu
- Wstępnie zespół łożyskowy (uszczelniony i nasmarowany)
- Podzespoły zabezpieczone powłoką antykorozyjną