BEARINX-MAP – modelowanie łożysk tocznych dla MKS

Aktualny rozwój komputerów a przede wszystkim oprogramowania pozwala na symulację coraz bardziej złożonych modeli z większą ilością szczegółów. Projektowanie całych systemów wymaga wiedzy i znajomości poszczególnych podzespołów oraz ich wzajemnego dopasowania.
Zależnie od celu symulacji wymagany jest wybór i ustalenie stopnia szczegółowości całego modelu i podsystemów. W tym celu Schaeffler od lat z powodzeniem tworzy i stosuje modele łożysk tocznych i narzędzia obliczeniowe takie jak BEARINX .
Jakie są wymagania dotyczące stosowania BEARINX-MAP?

Symulacja i związany z nią model stanowią zawsze abstrakcję rzeczywistości. Decyzja o określonym stopniu abstrakcji oraz konkretnym modelowaniu wymaga wiedzy na temat systemu rzeczywistego. Złożony model nie oznacza automatycznie poprawności, natomiast prosty model nie zawsze jest gorszy. Istnieją różne możliwości przedstawienia łożyska w symulacji wieloobiektowej.
Charakterystyka liniowa

Zalety:
- zachowanie nieliniowe nie jest pokazane
- bez luzu łożyska
- Wzajemny wpływ stopni swobody jest pominięty
Wady:
- odpowiednie do symulacji wokół punktu pracy łożyska
Charakterystyka nieliniowa

Zalety:
- odpowiednie do symulacji wokół punktu pracy łożyska
Wady:
- zachowanie nieliniowe nie jest pokazane
- bez luzu łożyska
- Wzajemny wpływ stopni swobody jest pominięty
Macierze sztywności
Zalety:
- modelowane jest zachowanie nieliniowe
- zostaje odwzorowany luz łożyska
Wady:
- Wzajemny wpływ stopni swobody jest pominięty
BEARINX-MAP (parametry)

Zalety:
- dobrze odwzorowane zachowanie nieliniowe
- dobre uwzględnienie wzajemnego wpływu stopni swobody (zawarte są warunki sprzężenia)
- dobrze odwzorowuje luz łożyska
- przedstawia szerokie spektrum obciążeń
- maksymalne naciski w łożysku
Wady:
- zwiększone zapotrzebowanie na pamięć