Łożyska ślizgowe wymagające konserwacji
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Łożyska ślizgowe wymagające konserwacji](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/product_description_rolling_bearings_plain_bearings/0016C02D_0018A963_0016FDBC_16_9-schaeffler-products-plain-bearings-requiring-maintenance_rwd_1000.jpg)
Wymagające konserwacji wersje łożysk ślizgowych i przegubowych z parami ślizgowymi stal/stal i stal/brąz są łatwym w konserwacji i ekonomicznym rozwiązaniem odpowiednim do zmiennych obciążeń. W tulejach ślizgowych, pierścieniach i pasach jest stosowane zespolone tworzywo metalowo-polimerowe E50, które wymaga niewielkiej konserwacji. Warstwa ślizgowa ma kieszenie smarowe, dzięki którym w większości przypadków wystarcza pierwsze smarowanie.
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Promieniowe łożyska przegubowe](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/plain_bearings_requiring_maintenance/0016C02D_16_9-schaeffler-products-radial-spherical-plain-bearings_rwd_600.jpg)
Promieniowe łożyska przegubowe
Promieniowe łożyska przegubowe składają się z pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych z parami ślizgowymi stal/stal lub stal/brąz i są smarowane za pośrednictwem pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego. Łożyska nadają się szczególnie do obciążeń zmiennych w rodzaju uderzeń oraz dopuszczają niewielkie obciążenia osiowe w obu kierunkach.
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Skośne łożyska przegubowe](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/plain_bearings_requiring_maintenance/0018A9A3_16_9-schaeffler-products-angular-contact-spherical-plain-bearings_rwd_600.jpg)
Skośne łożyska przegubowe
Skośne łożyska przegubowe składają się z pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych z parami ślizgowymi stal/stal. Przenoszą przemieszczenia i siły nie wytwarzając momentów i dzięki temu oddalają naprężenia gnące od elementów konstrukcyjnych.
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Wzdłużne łożyska przegubowe](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/plain_bearings_requiring_maintenance/0018A963_16_9-schaeffler-products-axial-spherical-plain-bearings_rwd_600.jpg)
Wzdłużne łożyska przegubowe
Wzdłużne łożyska przegubowe składają się z pierścieni wewnętrznych i pierścieni zewnętrznych z parą ślizgową stal/stal, przenoszą siły osiowe i, tworząc niewielkie momenty, przenoszą siły podparcia na konstrukcję przyłączeniową.
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Głowice przegubowe](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/plain_bearings_requiring_maintenance/00166987_16_9-schaeffler-products-rod-ends_rwd_600.jpg)
Głowice przegubowe
Głowice przegubowe składają się z łba łącznika i łożyska przegubowego wymagającego regularnej konserwacji. Przenoszą siły promieniowe w kierunku ciągu lub nacisku, przenoszą przemieszczenia oraz siły bez dużych momentów i są przystosowane do zmiennych obciążeń promieniowych, a także warunkowo są dostosowane do obciążeń jednostronnych.
![Łożyska toczne i łożyska ślizgowe Schaeffler: Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer](https://www.schaeffler.pl/remotemedien/media/_shared_media_rwd/05_products_services_1/industrial_products_services/rolling_and_plain_bearings/plain_bearings_requiring_maintenance/0016FDBC_schaeffler-products-metall-polymer-composite-plain-bearings_rwd_600.jpg)
Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer
Zespolone łożyska ślizgowe metal-polimer INA to ekonomiczna alternatywa dla licznych zastosowań przemysłowych i motoryzacyjnych. Wszystkie łożyska nie zawierają ołowiu i są przyjazne dla środowiska. Różne innowacyjne mieszanki tworzyw nie wymagają konserwacji bądź wymagają jedynie niewielkiej konserwacji.
Nie wymagająca konserwacji warstwa ślizgowa E50
W przypadku łożysk z warstwą ślizgową E50 jest wymagane smarowanie montażowe na początku eksploatacji. Warstwa ślizgowa składa się głównie z polioksymetylenu (POM), termoplastycznego tworzywa sztucznego o dużej masie cząsteczkowej, odznaczającego się niskimi współczynnikami tarcia oraz stabilnością chemiczną i termiczną.
Domieszane do niego są dodatki obojętne. Trójwarstwowe tworzywo obejmuje stalowy grzbiet, warstwę pośrednią oraz warstwę ślizgową. Na stalowym grzbiecie jest napieczona porowata warstwa pośrednia z cynku i brązu, której pory są wypełnione warstwą ślizgową.
Zalety techniczne:
- Do statycznego nacisku powierzchniowego do 140 N/mm2
- Niewielka przestrzeń zabudowy
- Regulacja do 2,5 m/s